Barn i Norge 2019

Samspill mellom individuelle forhold og miljø rundt et barn påvirker hvordan vår identitet formes.

Innhold

  • Forord

    Randi Talseth, generalsekretær i Voksne for Barn

  • Identitet og ungdom

    Trine Waaktaar

  • Emosjonskompetanse i arbeid med små barn

    Marit Bergum Hansen

  • Selvskading og ungdomstidens utfordringer – om å unngå og uttrykke det vanskelige

    Line Indrevoll Stänicke

  • Ungdom, seksualitet og identitet

    Marianne Støle-Nilsen

  • Religiøs tro: Ingen identitet uten ideologi

    Eva Elisabeth Aspaas Skoe

  • Det algoritmiske selvet: Identitet blant unge og barn på internett – før, nå og i fremtiden

    Petter Bae Brandtzæg

  • Mobbing og dehumanisering

    Erling Roland

  • Epilog

    Ulrikke Falch

Relatert

Jak rozmawiać z dzieckiem o korona wirusie

W tej chwili otrzymujemy wiele zapytań od rodziców i innych dorosłych, którzy zastanawiają się, jak najlepiej rozmawiać z dziećmi o tym, co dzieje się w związku z epidemią wirusa.

Les om Jak rozmawiać z dzieckiem o korona wirusie

Foreldreguide ved mobbing

Er du forelder til et barn som blir mobbet? Foreldreguider er et nytt tilbud til deg som trenger hjelp i denne perioden.

Les om Foreldreguide ved mobbing

Hjelp, pappa slår

Hjelp, pappa slår er til bruk i forebyggende undervisning om vold og overgrep for barneskoletrinnet.

Les om Hjelp, pappa slår

Henri

Henri er til bruk i forebyggende undervisning om seksuelle overgrep og vold for videregående opplæring og på ungdomstrinnet.

Les om Henri

Hvite firkanter

Hvite firkanter består av en film og samtaleopplegg til bruk for helsefremmende arbeid for å styrke psykososialt miljø og livsmestring i skolen.

Les om Hvite firkanter

Lære for livet

Det er mange meninger om hva en god skole er, men hva mener elevene selv?

Les om Lære for livet