Barn med spesielle behov

Barn med spesielle behov

RAPPORT: Hvordan ivaretas barn med spesielle behov i den nasjonale satsingen på å fremme alle barns psykiske helse og bidra til et godt psykososialt miljø?

Fagfornyelsen

Fagfornyelsen

Her har vi samlet all info om fornyelsen av læreplanene.

Kan motvirke frafall

Kan motvirke frafall

Voksne for Barns skoleprogram Drømmeskolen gir mindre angst og depresjon, og kan motvirke frafallet fra videregående skole viser ny forskningsrapport.

Andre innspillsrunde

Andre innspillsrunde

Forslaget til fornying av kjernelementer i skolefagene har store mangler når det kommer til psykisk helse og livsmestring. Her er våre innspill til Utdanningsdirektoratet.

Hva mener barn og unge

Hva mener barn og unge

Det er mange som er opptatt av at vi skal ha en god skole i Norge. Men hva mener egentlig elevene selv om hva en god skole og et godt skolemiljø er?

Første innspillsrunde

Første innspillsrunde

Folkehelse og livsmestring skal med i den nye, overordnede delen av lærerplanen, men det blir ikke definert hva elevene faktisk skal lære. Dette er bekymringsverdig.

Livsmestring i skolen

Livsmestring i skolen

Å lære barn og unge mestringsstrategier er en god investering for framtiden, fordi de vil ta med seg disse strategiene inn i sitt voksenliv og kunne mestre jobb og familieliv bedre.

Helsefremmende arbeid

Helsefremmende arbeid

Tradisjonelt forebyggende arbeid i skolen har i stor grad dreid seg om å informere om risiko, risikofaktorer og hva de unge bør unngå. Dette motiverer i liten grad for endring.

Zippys venner

Zippys venner

Med barnetrinnsprogrammet Zippys venner lærer barna å mestre dagliglivets problemer, å identifisere og snakke om følelser, og å støtte andre som har det vanskelig.

Drømmeskolen

Drømmeskolen

Drømmeskolen er en modell for å jobbe systematisk med det psykososiale miljøet i ungdoms- og videregående skoler, ut i fra et helsefremmende perspektiv.

Elevsentrert undervisning

Elevsentrert undervisning

Når man skal undervise i livsmestring, er det lurt å tenke at man skal involvere elevene på flere nivåer - både fysisk, følelsesmessig og kognitivt.